zaterdag 23 oktober 2010

vasten - de nasleep

Hoi allemaal!

Daar ben ik weer, twee kilo lichter en helemaal zen :)
Drie weken geleden ben ik dus gaan vasten. Het was echt een hele bijzondere ervaring! Het kasteel waar we sliepen lag in een prachtige omgeving, aan een meertje, en het was ontzettend mooi binnen, met een 2 meter hoge open haard, overal kaarsjes, een 24-persoons tafel in de woonkamer die uit één boom gemaakt was en heerlijke tweepersoonsbedden op de kamers (jawel, voor mij alleen).

De avond dat we aankwamen kregen we een kopje bouillon en zijn toen na een ontspanningsoefening in de meditatieruimte vrij snel naar bed gegaan. Ik sliep vrij slecht, omdat mijn maag de hele nacht knorde.

Zaterdagochtend werd ik om kwart over 7 (!) met een kopje thee op bed wakker gemaakt en daarna kregen we de eerste 'echte' behandeling: een Kneippse begieting. Dat is een manier van douchen bedacht door Dr. Kneipp (van de badoliën), waarbij je eerst lekker warm mag douchen, daarna met een spuit koud water op je hele lijf krijgt (tot aan je achterhoofd aan toe - de adem werd me echt afgesneden de eerste keer!), daarna nog een keer warm en ten slotte nog een keer de koude spuit. Het leek me vreselijk, maar het was heerlijk! Ik voelde me helemaal lekker wakker en fris daarna en die kou, dat was toch zo weer over.

Daarna gingen we lekker een uurtje aan de yoga, en ik kan je vertellen dat dat niet echt ontspannend is om 8 uur 's ochtends als je nog helemaal stijf bent! Vervolgens het ontbijt, wat we met een theelepeltje aten :P
De rest van de ochtend bestond uit allerlei behandelingen. Voor mij stond er een buikmassage op de planning, en dat was heerlijk!

Na de lunch, die we ook met een theelepeltje aten, moesten we een half uurtje op bed gaan liggen met een leverpakking (een natte handdoek met rozemarijn op je lever en daar een warme kruik op). Ik ben natuurlijk vrolijk in slaap gevallen en heb de wandeling door de omgeving daardoor gemist :( Maar ik kon gelukkig zelf nog wel ff een kort rondje lopen.

Daarna avondeten, een rode bieten sapje met allerlei groenten en kruiden erdoorheen. Heerlijk! Ook weer met een theelepeltje natuurlijk. Ik heb nog nooit zolang over m'n eten gedaan, en ondanks dat ik van de groep de meeste honger had, deed ik steeds het langst over m'n eten; wel een half uur over 1 glaasje sap!

's Avonds was er sauna avond, maar ik ben niet zo'n fan van die hitte en heb dus de hele avond met een boekje op de bank voor de open haard gelegen. Daarna heerlijk geslapen.

Totdat om vier uur ineens het brandalarm af ging! Uiteindelijk was er niks aan de hand, de rookmelder was afgegaan door de rook van de openhaard die niet goed doortrok, maar ik schrok er wel van dat mijn eerst gedachte bij het horen van dat alarm was: 'welke idioot is er nu weer midden in de nacht pannenkoeken aan het bakken grmbl'. In mijn studentenflat gaat het brandalarm zo vaak af dat ik er helemaal niet meer aan dacht dat er echt iets aan de hand zou kunnen zijn als het alarm af gaat.

Flink schrikken dus toen ik me na een paar minuten ineens realiseerde dat ik niet thuis was, maar in een houten kasteeltje, midden in de ardennen, en dat er best eens echt brand zou kunnen zijn! Paniek paniek, iemand riep "pak al je spullen!" dus ik als een kip zonder kop al m'n spullen ingepakt (als er echt brand was geweest was ik allang bewusteloos geraakt van de rook en had ik het dus niet overleefd, lekker dan) en naar beneden met die loodzware koffer.

Zoals ik al zei was er niks aan de hand, maar met een lege maag zoveel adrenaline door je lijf hakt er wel in zeg! Ik heb daarna helemaal niet meer kunnen slapen omdat ik bang was dat het alarm nog eens af zou gaan en ik weer zo slaperig zou zijn om te laat te bedenken wat er was.

Dus zondagochtend was ik flink brak, ook al hielp de Kneippse begieting wel. Daarna weer yoga, ontbijt, en voor mij een shiatsu massage. Heeeerlijk genieten was dat en daarna uitgebreid -en alleen warm!- gedoucht. Toen lunch, en daarna was het alweer tijd om te gaan! Mama en Holly kwamen me ophalen en ik heb die avond een paar hapjes fruitsalade gegeten. Heel langzaam opgebouwd met eten, eigenlijk in de omgekeerde volgorde als de afbouw, en na een week mocht ik alles weer eten. En genoten heb ik hoor, van de McDonalds! :D

Ik voel me nu een stuk fitter, ondanks dat ik in het algemeen minder eet dan voorheen. Het was niet altijd leuk, maar dit weekend heeft me absoluut goed gedaan en ik ga het zeker vaker doen!

Voor de geïnteresseerden, hier is de website: http://www.vorstelijkvasten.nl/

Liefs!
Anne

Geen opmerkingen: