woensdag 29 september 2010

Vasten - de voorbereiding

Overmorgen ga ik al naar de Ardennen! En ik heb HONGER! Je zou misschien niet verwachten dat ik dat nu al zou zeggen, maar zo'n weekendje vasten vergt ook voorbereiding. Je kan niet zomaar van de ene op de andere dag (bijna) niks meer eten, dat is schijnbaar niet goed voor je lijf. De mensen van Vorstelijk Vasten hebben me een schema gestuurd, waarop staat welke voedingsmiddelen ik al moet afbouwen/niet meer mag eten om m'n lijf voor te bereiden op het vasten.

Dat betekent dat ik vanaf vorige week donderdag al bewuster moest gaan eten. Zittend eten, niks anders doen, goed kauwen, elke hap bewust proeven enzo. Ook moest ik al gaan minderen met suiker, koffie, alcohol, drugs, thee met theïne en zoetstoffen. Ook wilden ze graag dat ik minstens 2 liter water en/of kruidenthee per dag ging drinken. En ten slotte moest ik proberen om deze week lekker rustig aan te doen, Boekje lezen, mediteren, beetje wandelen, saunabezoekje, beetje sporten... helaas zit dat er bij mij niet in. School is zo druk dat ik juist extra veel moet doen deze week om het bij voorbaat gemiste weekend in te halen. Maar goed. Zen.

Zondag kwam daarbij dat ik geen vlees, vis, en vruchtensappen meer mocht eten en drinken. Vruchtensap mag alleen vers geperst, en dan ook maar maximaal 1 glas per dag! Ook zoetmiddelen, sigaretten en gefrituurd eten mocht niet meer. Dat was op zich wel te doen; groenteburger, rijst en erwtjes en ik ben klaar :) Vegetarisch eten is niet zo erg. De dag erna had ik prei gebakken met een ei erdoorheen (jummie) en wat rijst. En natuurlijk courgettesoep!

Dinsdag werd het moeilijker, toen mocht ik helemaal geen dierlijke eiwitten meer eten. Anne goes vegan! Nou blijkt dat bijna overal dierlijke eiwitten in zitten; melk, yoghurt, kwark, ei (duhh), kaas, nouja zo'n beetje alles wat geen rijstewafel of cracker is. Ik mag ook geen zout of pasta meer eten. Gelukkig mag ik wel nog brood (met pindakaas), en wat boter betreft: ik heb soya margarine! Daar zitten dus geen dierlijke eiwitten in, yes! Anders is het brood zo droog...

Vandaag is het woensdag en heb ik de hele dag alleen maar crackers gegeten. Vanavond courgettesoep, twee volle kommen en ik voelde me best vol, maar nu (om 10 uur 's avonds) heb ik echt een knorrende maag! Dus ik ga zometeen maar eens wat appels schillen om er appelmoes van te maken. En misschien nog ff gauw wat aardappeltjes bakken, want morgen kan dat al niet meer...

Maar morgen wordt het pas echt moeilijk! Geen brood, crackers en aardappelen, soya en noten meer! Nu ben ik dus echt aangewezen op rijst, groente en fruit.. en dat vult helaas niet zo goed als die heerlijke koolhydraten, vetten en proteïnen.

Tijdens het vasten is dat volgens mij ook het enige wat ik te eten krijg, en dan ook nog eens superweinig! Zucht... Ik begin er toch wel een beetje tegenop te zien wat dat betreft. Maar ik ben nog steeds enthousiast over het weekendje heerlijke rust enzo :)

Als ik dan terugkom mag ik helaas niet meteen in de McDonald's gaan zitten; zondagavond mag ik soep zonder zout en rijst met groenten eten, maandag mag er yoghurt of kwark bij, en zaden en noten, dinsdag granen en witvis erbij, en donderdag rustig beginnen met dierlijke eiwitten en aardappels. Ook moet ik proberen om zo lang mogelijk koffie, suiker, drugs, alcohol, zoetstoffen en zout vermijden.

Ik laat jullie weten hoe het me verder vergaat!

Liefs,
Anne

1 opmerking:

Tammy zei

Ik ga straks heerlijk Thais eten >:)

Gemeen ja ;) Succes ermee!!!